onsdag 23 mars 2011

På aftonbladet i dag


Har du rätt svar på treornas matte?

Årskurs 1-3:

Algebra är mer framlyft under de tidiga åren i nya läroplanen. Här handlar det om matematiska likheter och likhetstecknets betydelse och berätta varför svaret är rätt:

A. 14= _+ 6

B. 13-8=_

Se enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas:

C. 2, 4, 6, _, _ ,

D. 1, 2, 4, 7_, _,
Årskurs 4-6:

Lära om obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att teckna obekant tal med en symbol:

E. x+2=4

Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven. Metoder för enkel ekvationslösning. Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas:

F. 5+4= 7+_

G. 1, 2, 4, 5, 7, 8, _, _ ,
7-9 årskurs:

Förstå innebörden av variabelbegrepp och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer. De ska kunna algebraiska uttryck, formler och ekvationer som är relevanta för eleven i vardagen. Till exempel räkna ut vad ett mobilabonnemang kostar med hjälp av en ekvation och förstå samband mellan sträcka, hastighet och tid när de kör moped.

H. Lära sig metoder för ekvationslösning:

17=3x+5

I. Hur mycket är 4x + 6 Y om 2x + 3y är lika med 12?

J. Kör jag i medelfarten 70 km/h under 2,5 timme, hur lång sträcka har jag då kört?



SVAR NEJ!!!
Vissa av talen fattar jag , vissa av talen nej det är helt ologiska och går inte in i skallen.
Jag antar att jag lider av något som heter dyskalkuli
ungefär som dyslexi fast med matte då.
Jag förstår helt enkelt inte vissa tal..eller låt säga vissa KAPITEL!!!

Jag mins i klass ett när vi skulle börja lära oss räkna, jag tyckte till och med att det var rätt kul.
Sedan helt plötsligt, vart det svårare, talen blev krångligare.
Jag förstod inte, läran försökte förklara, men efter 100 gången och jag fortfarande inte fatta
suckade de och gick vidare....
tack ska ni ha.
Jag gick genom skolgången ständigt hatande matte.
Med 2 rätt av 60 på proven var inget man skrek högt om.

När jag såg den här sidan på aftonbladet kände jag redan ångest för skiten
och jag satt där och försökte räkna, men fatta inte ett skit.

samtidigt tänkte jag äh jag är 33 år och har hitills klarat mig fint utan
att räkna de där skit talen.

Men jag hoppas i framtiden, om jag får barn och min unge inte fattar.
Då jävlar den läraren som suckar och går vidare!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Blir sorgsen när jag läser om hur du upplevde skolmatten men glad när du inte tänker acceptera samma dåliga lärar engagemang för dina framtida barn. Jag är lärare o bara lite äldre än du och jag VET att alla elever kan klara att lära sig rätt så mycket bara de får bra undervisning och vuxna som stöttar. När självförtroendet i matte sjunker så lär man sig inget. Gå inte resten av livet o tyck att det är ok att du inte fattar matte, pröva att lära dig på egen hand men börja inte med svåra saker. Lycka till!